Organisaties die (hard) groeien, hebben vaak hun handen vol aan het uitvoeren van de dagelijkse business. Neem daar de uitdagingen op het gebied van personeel, grondstoffen en veranderende marktomstandigheden bij, en iedere dag lijkt op de aflevering van het aloude: "Ren Je Rot". Vind je dat prima en leuk? Dan gaat mijn blog niets voor jou betekenen :-)
"Ren Je Rot"
"We hebben het druk" en "we hebben geen tijd". Bullshit natuurlijk. Je hebt wel tijd, maar je stelt geen prioriteit. Als je in gesprek gaat over de oorzaken van al die hectiek, dan krijg je meestal te horen dat de "basis niet op orde is". In feite komt deze uitspraak neer op een paar zaken:
Het begeleiden van organisaties (vaak een managementteam of directieteam) is uitdagend, maar ook heel leuk om te doen. In een paar sessies (van een uur of 2/3) kun je veel bereiken om doelen te stellen, de focus te bepalen en een keuze te maken voor de juiste prioriteiten. Want laten we eerlijk zijn: als je agenda overloopt, dan zit je niet te wachten op 80 nieuwe projecten en uitdagingen. Je wilt dan duidelijkheid. Mijn advies is daarom meestal simpel: durf te kiezen. Maar hoe maak je de juiste keuzes?
"durf te kiezen"
Mijn aanpak kan ik terugbrengen naar 6 stappen en een heldere aanpak:
Stap 1 (vooronderzoek): een analyse van de website en de intenties van een organisatie: is er een logisch verband tussen de strategische koers, de cultuur en de manier waarop er over een organisatie wordt geschreven? Het doel: achterhalen waar een organisatie voor gaat en staat, waarom ze doen wat ze doen en op welke manier er wordt samengewerkt.
Stap 2 (ervaringsonderzoek): een bezoek aan een twee/drie locaties/afdelingen en interview met de (locatie)manager en/of de opdrachtgever/klant. Het doel: achterhalen of hetgeen ik lees en ervaar op de website en de communicatie tot uiting komt in de uitvoering, en waar niet.
Stap 3 (sessie 1): aan de slag met het managementteam (MT) om de ervaringen te delen en te achterhalen welke afspraken er zijn gemaakt in het MT over de koers en strategie van de organisatie. En als tweede bekijk ik altijd waar de verschillende functionarissen gelukkig van worden en welke ambities ze zakelijk en privé hebben, Doel: inzicht in de zakelijke ambitie en koers en de match met de persoonlijke ambitie en drijfveren.
Stap 4 (sessie 2): uitvoeren van een interne en externe analyse en het aanscherpen van de purpose, missie, visie en kernwaarden en cultuurkenmerken van een organisatie. Doel: kijken of er een goed zicht is op de interne sterktes en zwaktes in relatie tot externe kansen en bedreigingen én het verrijken van de strategische intenties.
Stap 5 (sessie 3): het bepalen van doelen en acties. Alle constateringen leiden tot doelstellingen en acties. En we bepalen hoe we het succes willen meten en borgen. Doel: smart benoemde doelen en acties, een eigenaar per actie en afspraken over de meetpunten.
Stap 6 (strategie jaarplan): Als je alle bevindingen onder elkaar zet en je afspraken maakt over de jaarlijkse update en uitvoering van de strategie, dan heb je een jaarplan dat je met alles stakeholders kunt delen en een mooie agenda voor ieder MT-overleg. Doel: inzicht, structuur en grip creëren.
Het ontbreken van een duidelijke koers, het maken (en borgen) van afspraken en het gebrek aan eigenaarschap bij te nemen acties zijn wat mij betreft de drie belangijkste oorzaken van "de basis niet op orde". Durf te kiezen en zorg dat de doelen die je stelt ook behaald worden. Anders wordt de onrust alleen maar groter.
Spreekt deze aanpak je aan? Dan ga ik graag met je in gesprek hoe ik jou daarbij kan helpen.
Mail, bel of app mij dan! frank@frankengastvrij.nl (06-29003509)
"organisaties met doelen zijn succesvol, omdat ze weten waar ze naar toe gaan"
Op al onze leveringen en diensten zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing, deze zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 78536901 BTW:186686572B01
Artikel 1. Algemeen
Artikel 2. Offertes & aanbiedingen
Artikel 3. Uitvoering
Artikel 4. Betaling & Incasso
Artikel 5. Eigendomsvoorbehoud
Artikel 6. Onderzoek, reclames, koop op afstand en ontbinding
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Artikel 8. Intellectuele eigendom
Artikel 9. Toepasselijk recht en geschillen